Tervetuloa käyttämään hankkeessa tehtyä avointa oppimateriaalia 24/7!

Hanke tarjoaa yhteiskehittämisen menetelmin tuotettuja ja avoimessa oppimisympäristössä tarjolla olevia monialaisia oppimateriaaleja ja opintokokonaisuuksia, jotka pohjautuvat hankkeessa tehtyyn osaamisen määrittelyyn. Materiaalit on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä, mikä tarkoittaa sitä, että voit hyödyntää oppimateriaalia vapaasti, kunhan muistat mainita tekijät, ja jaat sitä eteenpäin samalla lisenssillä. Katso video avoimesta oppimateriaalista.

Oppimateriaalit on tarkoitettu opettajille ja opiskelijoille, työyhteisöille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Tältä sivulta löydät oppimateriaaleja ja ohjeita niiden käyttöön.

SotePeda 24/7 -hankkeessa määriteltiin SoteDigi-osaaminen, joka sisältää 12 eri osaamisaluetta kuvauksineen, tavoitteineen ja sisältöineen.

>>Sotedigi-osaaminen (PDF) <<

>> Definitions of health care and social welfare informatics competencies (PDF)<<

Täältä löydät monipuolista mikro-oppimateriaalia 12 tunnistetulta sotedigi-osaamisalueelta CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. Mikroja on lähes 450 kappaletta, ja ne ovat pieniä opintokokonaisuuksia, esim. teksti, esitys, tehtävä, testi, video, podcast. Tästä linkistä pääset taulukkoon, jossa on esitelty kaikki mikrot.

Oppimateriaalit ovat saatavana AOE.fi palvelussa (hakusanana “sotepeda”) ja DigiCampuksen Moodle-oppimisympäristössä (SotePeda 24/7 oppimateriaalit -työtila).

AOE.fi -palvelusta voit ladata oppimateriaaleja kirjautumatta palveluun. DigiCampuksen Moodle oppimisympäristö edellyttää, että kirjaudut palveluun ja lisäät itsesi SotePeda 24/7 oppimateriaalit -työtilaan. Ohjeet kirjautumiseen alla.

  1. Mene verkkoselaimellasi osoitteeseen https://digicampus.fi/ .
  2. Ruudun oikeasta yläkulmasta valitse ”Kirjaudu”.
  3. Valitse, kirjaudu Haka tunnuksilla ja kirjaudu oman oppilaitoksesi tunnuksilla.
  4. Digicampuksen oletuskielenä on englanti, voit vaihtaa sen sivun oikeassa yläkulmassa olevasta valikosta.
  5. Valitse vasemmalla olevasta navigaatiosta “Sivuston etusivu” ja liuta sivua hieman alaspäin. Kirjoita “Etsi kursseja” -kohtaan: Sotepeda 24/7 oppimateriaalit
  6. Valitse SotePeda 24/7 Oppimateriaalit ja liity tämän jälkeen kurssille kohdassa: Itserekisteröityminen (Opiskelija) ja paina Lisää minut kurssialueelle.
  7. Aloita materiaaleihin tutustuminen!

Virtuaalisessa pulmahuoneessa opiskelija ratkaisee sote-alan digitalisaatioon liittyviä tehtäviä virtuaalitodellisuudessa (VR). Peli on yksinpeli ja tyyliltään pakopeli eli tehtävänä on ratkaista annetut pulmat mahdollisimman nopeasti. Peliaika on noin 20 minuuttia (lisäksi orientaatio pelin alussa). Peliin voidaan liittää erilaisia oppimisen kannalta keskeisiä valmistavia tehtäviä ja pelikokemusta voidaan tarkastella eri tavoin. Peli on siis osa oppimisen kokonaisuutta.

Eri tiloja pulmahuonepelistä
Virtuaalinen pulmahuone (Kuva: Clever Simulation Entertainment, KAMK, 2020) CC BY-NC-SA 4.0

Virtuaalista pulmahuonetta pelataan Oculus Quest -laseilla ja ohjaimilla. Peliä voi pelata myös pelikäyttöön tarkoitetulla tietokoneella ja tähän yhdistetyillä virtuaalilaseilla sekä ohjaimilla. Ilman virtuaaliulottuvuutta peliä voidaan pelata PC-versiona tietokoneella, tällöin ohjaamiseen käytetään näppäimistöä ja hiirtä.

Virtuaalisen pulmahuoneen PC -version pelaamiseen soveltuu tietokone, jossa on 64-bittinen Windowsin käyttöjärjestelmä ja vähintään 8 Gt (gigatavua) muistia. Tietokoneessa on lisäksi oltava erillinen näytönohjain (integroidun näytönohjaimen teho ei riitä pelin käyttöön). Kiintolevytilaa pelin asennukseen tarvitaan noin 2 Gt. Käytettävälle näppäimistölle ja hiirelle ei ole erityisiä vaatimuksia. Virtuaalista pulmahuonetta ei voi siis pelata esim. kannettavalla tietokoneella, joka ei ole pelikäyttöön tarkoitettu.

Tässä linkit virtuaalisen pulmahuoneen kolmeen eri versioon:

Oculus Quest / Oculus Quest 2-versio: https://www.dropbox.com/s/wh7eingkscyo58o/SotePedaAPK_28_8_final.zip?dl=0

Tietokoneversio: https://www.dropbox.com/s/ak135amrisxp781/SotePedaDesktop_24_9.zip?dl=0

Tietokonepohjainen VR-versio: https://www.dropbox.com/s/90vhb2oz657oa1k/SotePedaSteamVR_31_8.zip?dl=0

Virtuaalisen pulmahuoneen tarkemmat käyttöohjeet löydät julkaisusta Avointa ja Digiä! – Opettajan ohjekirja opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen (avautuu erilliseen ikkunaan)

Opettajan pedagoginen korttipakka ja ohjekirja

Opettajan pedagoginen korttipakka kokoaa yhteen työkaluja opetuksen suunnitteluun. Korttipakasta löydät oppimisen malleja ja erilaisia digipedagogisia ratkaisuja oppimisen ohjaukseen ja arviointiin. Korttipakan rinnalle on myös kehitetty ohjekirja, jossa korttipakan sisällöt esitellään yksityiskohtaisemmin.

>> Opettajan pedagoginen korttipakka (PDF) <<

>> Pedagogical Card Deck for Teachers (PDF) <<

>> Avointa ja Digiä! – Opettajan ohjekirja opetuksen suunnitteluun ja  kehittämiseen  (PDF)<<

Eettinen toimintamalli

Teoksessa kuvataan eettistä toimintamallia digitalisoituvan sotealan työhön ja koulutukseen. Malli antaa työvälineitä ammatillisen osaamisen ja työn kehittämiseen. Sen avulla on mahdollista jäsentää ajattelua ja saada tukea päätöksentekoon eettisten kysymysten äärellä.

>> Eettinen toimintamalli <<   ( linkki julkaisuun: Sihvo P., Koski A., (2020). Eettinen toimintamalli – osaamista tulevaisuuden sote-alan työhön.

Valmentajan käsikirja

Ihmislähtöinen sote on opettajan käsikirja palvelumuotoilun opetukseen. Julkaisu sisältää sekä oppimateriaalin että ohjeita opettajan käyttöön. Materiaalissa käydään läpi palvelumuotoilu tausta, perusteet, käsitteet ja prosessi. Kokonaisuuteen liittyy olennaisena osana myös palvelumuotoilun työelämälähtöinen kehittämisprojekti ja ohjeet sen läpiviemiseen.

>> Käsikirja palvelumuotoilun opetukseen << (linkki julkaisuun: Ruotsalainen A., Sirviö T., (2020). Ihmislähtöinen Sote – Palvelumuotoilun osaamiskokonaisuus.

Monitoimijuus työkalupakki

Monitoimijuus kehittämisyhteisöissä työkalupakin tavoitteena on auttaa tunnistamaan palvelujärjestelmän erilaisia toimijoita sekä niiden tehtäviä ja rooleja, suunnittelemaan palveluita asiakaslähtöisesti ja monitoimijaisesti ja soveltamaan monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä.